Tokom školske 2010/2011 godine, u sklopu međunarodnog Festivala pameti, u 20 gradova i opština u AP Vojvodini održano je takmičenje koje je obuhvatilo oko 700 učenika srednjih škola i više od 120 profesora i nenastavnog osoblja (pedagoga i psihologa).
Festival pameti organizovan je pod pokroviteljstvom Pokrajinskog sekretarijata za obrazovanje, upravu i nacionalne zajednice, u saradnji sa Mensom Srbije, a povodom izbora mozgalice DORIS, čiji je autor član Mense Zdravko Živković, za najbolju slagalicu u 2009. godini od strane najprestižnijeg američkog časopisa Games.
Cilj Festivala pameti je da se otkriju talentovani učenici srednjih škola, koji imaju nadprosečne sposobnosti za vizuelnu percepciju (uočavanje), povezivanje delova u optimalnu celinu i logičko razmišljanje i zaključivanje. Ovi talenti su sposobni za kreativno razmišljanje, smišljanje inovacija, iznalaženje rešenja za „nerešive“ probleme i sinhronizaciju nepovezanih delova u optimalnu celinu. Otkrivanje ovih talenata treba da učvrsti njihovo samopouzdanje – veru u sopstvene vrednosti i poveća smelost i odlučnost za prihvatanje i rešavanje novih izazova i skrene pažnju društvene zajednice na darovite pojedince u čije školovanje i dalji naučni razvoj vredi ulagati.
Prvo takmičenje je organizovano u Novom Sadu, u sklopu međunarodnog festivala koji se održanava u 50 država sveta (the Martin Gardner Global Celebration of Mind Gatherings) u čast Martina Gardnera, slavnog američkog publiciste koji je ceo život posvetio popularizaciji nauke, umetnosti, rekreativne matematike i mozgalica.
Nakon toga, Festival je održan u još 19 gradova i opština i to: Kikinda, Subotica, Bačka Topola, Bečej, Senta, Sremska Mitrovica, Ruma, Vrbas, Kula, Stara Pazova, Zrenjanin, Apatin, Sombor, Odžaci, Pančevo, Vršac, Bela Crkva, Bačka Palanka i Šid.
Takmičenje je obuhvatilo dve grupe zadataka:
Učenici su sa velikim ushićenjem pristupili takmičenju, proveravajući svoje sposobnosti za vizuelnu percepciju, povezivanje delova u optimalnu celinu i kreativno zaključivanje, dokazujući sebi i drugima da su sposobni za rešavanje novih izazova. Takmičarski duh, viteško nadmetanje, entuzijazam i upornost bili su prisutni tokom svih kvalifikacionih testiranja, a svaki uspeh je izazivao oduševljenje i ponos među takmičarima.
U obe grupe takmičenja, u svakom gradu odnosno opštini, po tri takmičara sa najboljim rezultatima plasirala su se za finalno takmičenje, tako da je 60 učenika nastupilo u finalu u rešavanju mozgalice Doris i još 60 učenika u interaktivnoj igri nadmudrivanja protivnika Doris-UFO.
Veliko finale Festivala pameti održano je 9. juna 2011. godine u Skupštini Autonomne pokrajine Vojvodine. Pobednici Festivala su:
1. BOŽIN DANICA – Gimnazija „Dušan Vasiljev“ Kikinda
2. ŽIVKOVIĆ TEODORA – Gimnazija „Isidora Sekulić“ Novi Sad
3. MIRKOVIĆ DIMITRIJE – Srednja ekonomska škola Sombor
Pored srednjoškolaca iz navedenih gradova iz Vojvodine, u saradnji sa neprofitnom organizacijom “Dostignuća mladih” (Junior Achievement), u finalnom takmičenju srednjoškolaca iz čitave Republike Srbije u Beogradu, učestvovali su još i učenici iz sledećih 14 gradova i opština koji su rešavali Doris zadatke sa Festivala pameti: Beograd, Niš, Leskovac, Kraljevo, Čačak, Prokuplje, Požega, Pirot, Knjaževac, Novi Pazar, Ivanjica, Prijepolje, Novi Bečej i Futog.
U 21. veku ključni faktori društveno-ekonomskog razvoja neće više biti klasični faktori proizvodnje koji su imali značajnu ulogu u 19. i početkom 20. veka (npr. jeftina radna snaga, sirovine, kapital), niti znanje (know-how) iz druge polovine 20. veka, već intelektualne sposobnosti za kreativno stvaranje i primenu inovacija (novih proizvoda i usluga, novih tehnologija, novih veština upravljanja i sl.). Omogućiti da se mladi ljudi puni elana, znatiželje, optimizma, energije, nadanja i želje da promene svet na bolje, sretnu sa ljudima sličnih opredeljenja i da dobiju šansu da uz pomoć čvrstih temelja znanja i zdrave pameti - svoje ideje jednog dana pretoče u originalna dostignuća na svim poljima ljudske delatnosti, kako su to, naprimer, u svetu učinili studenti koji su čitavu planetu zapanjili svojim smelim vizijama kreirajući Facebook, You Tube, Google i slične manje poznate ali korisne novotarije, je primarni cilj čije ostvarenje pomažu takmičenja poput Festivala pameti.
Smisliti nešto novo, boje od postojećeg i po ekonomski prihvatljivoj ceni biće uslov opstanka. A za to treba uposliti resurs koji je prisutan kod svega 2% polulacije – nadprosečnu pamet, koja na delu treba da pokaže da nije samo obećavajući potencijal već realno primenljivi faktor inovativnog stvaranja.
Veliku podršku održavanju Festivala pameti dali su mediji, koji su od prvog dana pratili i izveštavali o rezultatima takmičenja. Medijski pokrovitelj Festivala bila je Radio Televizija Vojvodine, a Generalni pokrovitelj, koji je omogućio da se ceo projekat realizuje na najbolji mogući način je Privredno društvo „Elektrovojvodina“ Novi Sad.
Copyright © 1998-2024. Mensa Srbije
info@mensa.rs design by Suzana Tomić