Korisničko ime:
Lozinka:

Registracija
Zaboravljeno:
Provera da li je članstvo aktivno: Upit traje do 10 sec

MENSA - NTC SISTEM UČENJA

I deo – predškolski uzrast

Srbija je na međunarodnom testu znanja (srednje škole) zauzela 41 mesto od 57 ispitivanih zemalja.Rezultati su pokazali da je reproduktivno znanje dobro, dok je funkcionalno znanje (naučna pismenost) na veoma niskom nivou. Činjenica je da je najvažniji period za poimanje apstrakcije i početni razvoj funkcionalnog mišljenja period od treće do sedme godine i, nešto manje, do dvanaeste godine, a u tom periodu se malo radi sa decom ili se uopšte ne radi na stimulaciji ovog važnog dela procesa razmišljanja.

Mensa je organizacija koja okuplja ljude visokog koeficijenta inteligencije (IQ preko 148) i čiji je prevashodni zadatak istraživanje i primena inteligencije za korist šire društvene zajednice. U okviru Mense, odsek za darovite NTC, godinama istražuje problematiku poboljšanja intelektualnih sposobnosti. Autor programa dr Ranko Rajović je dugogodišnji član četvoročlanog komiteta svetske Mense za darovitu decu. S obzirom da se nalazi na samom izvoru informacija i ima uvid u gotovo sve programe koji se sprovode širom sveta, okupio je tim eminentnih stručnjaka iz oblasti pedagogije, neurofiziologije, defektologije, psihologije i genetike, koji je uobličio efikasan i jednostavan program, sa mogućnošću praćenja i merenja postignutih rezultata. Prednost ovako koncipiranog programa jeste mogućnost primene u predškolskom uzrastu (3-7 godina) i stimulacija razvoja intelektualnih potencijala svakog deteta. Podatak da se ljudski mozak do pete godine razvija preko 50%, dovoljan je razlog da se sa primenom specijalizovanih programa otpočne u što ranijem uzrastu. Odgovornost društva, lokalne zajednice i roditelja je da se ovaj izuzetno važan period ne propusti i da se maksimalno podstakne razvoj biološkog potencijala svakog deteta.

Primenom programa «Mensa - NTC sistem učenja»

  • podiže se nivo intelektualnih sposobnosti sve dece koja učestvuju u programu;
  • Sprečava se poremećaj koncentracije i pažnje, kasnije u školskom periodu (disleksija);
  • Razvija se koordinacija pokreta i motorike;
  • Razvija se brzina razmišljanja i zaključivanja (funkcionalno znanje);
  • Sva deca imaju korist od programa, a posebno je koristan za detekciju darovite dece i podsticanje razvoja darovitosti;
  • Povećava se broj neuronskih veza, što uz specifične vežbe povećava kapacitet mozga za obradu informacija.

METODIKA - NTC SISTEMA UČENJA

  • Razvoj akomodacije – stimulacija razvoja očnih mišića
    • Odabrane igre sa loptom
    • Igre preskakanja
  • Razvoj koordinacije pokreta i motorike
    • Igre rotacije
    • Igre preskakanja
    • Igre provlačenja
    • Radionice fine motorike
  • Razvoj grafomotorike
  • Razvoj brzine razmišljanja i zaključivanja
    • Učenje apstraktnih simbola (zastave, saobraćajni znakovi…)
    • Virtualne klasifikacije, serijacije, analogije i asocijacije
    • Duple asocijacije (igra NTC puzzle)
  • FUNKCIONALNO ZNANJE
    • Povezivanje apstraktnih simbola – I stepen
    • Povezivanje apstraktnih simbola i logike – II stepen
    • Kombinovana metoda apstrakcije i muzike – III stepen
    • Zagonetne price i pitanja

Dosadašnji rezultati

Pilot istraživanje koje je sprovedeno školske 2007/08. u tri vrtića u Novom Sadu, nedvosmisleno je pokazalo da svako dete koje je učestvovalo u programu ima višestruku korist.

U okviru svetske Mense, nakon prezentacije programa i prvih rezultata, 8 evropskih država je prihvatilo ovaj program i počelo sa primenom. Savez učitelja Srbije je već uvrstio deo našeg programa u svoje redovne aktivnosti za stručno usavršavanje učitelja. U Novom Sadu, u predškolskoj ustanovi “Radosno detinjstvo” (preko 14 000 upisane dece), otpočela je longitudinalna studija koja će pratiti ispitivanu decu od treće godine do završetka osnovne škole, a u proces praćenja, merenja i tumačenje rezultata je uključen Filozofski fakultet, odsek za pedagogiju, Učiteljski fakultet Sombor i Visoka škola za vaspitače Vršac.

Stručni tim:

1. MENSA

  • dr Ranko Rajović, autor programa
  • Uroš Petrović, stručni saradnik
  • Ljubomir Kustudić, stručni saradnik
  • prof. Mojca Juriševič, psiholog
  • Jitka Fortikova, Mensa Czech Republic

2. Filozofski fakultet NS, odsek za pedagogiju

  • prof. Olivera Gajić

3. Medicinski fakultet NS

  • prof. Aleksandar Krstić, pedijatar, genetičar
  • dr Slavica Dautović, pedijatar, endokrinolog
  • prof. Jela Mihaljev, neurolog

4. Učiteljski fakultet Sombor

  • prof. Mirče Berar, prodekan za nauku

---------

* AKOMODACIJA – Gledanje ekrana (TV, komjuter, video igrice) sprečava normalan razvoj akomodacije (reakcije oka na količinu svetlosti i pokrete u prostoru). Rezultat toga je brzo zamaranje i lenjost očnih mišića, što izaziva ozbiljne smetnje u procesu čitanja, a samim tim proces usvajanja znanja i koncentracija je na jako niskom nivou.

Copyright © 1998-2024. Mensa Srbije
info@mensa.rs      design by Suzana Tomić